Státnice a nový obor v koronadobě

 Po delší odmlce jsem zase tu a od publikování posledního článku se toho spousta událo. Tak zaprvé, je ze mě paní bakalářka! Zdárně jsem dokončila bakalářské studium molekulární biologie a genetiky na Masarykově univerzitě. A zároveň jsem se vrhla na magisterské studium ale s novým oborem Biotechnologie. Je to úplně nový obor a hned zažívá křest ohněm v podobě dostanční vyuky. Tak jak to všechno proběhlo? To zjistíte v dnešním článku :)

Už jarní semestr probíhal velmi divoce. V březnu se zavřely vysoké školy a přešlo se na distanční vyuku. Přestože jsme měli dva velmi důležité předměty Cytogenetiku a Metody molekulární biologie, které jsou i státnicové předměty, učitelé se moc nepřetrhli a nasdíleli nám akorát prezentace bez jakýchkoliv komentářů. Na druhou stranu, čas který bych strávila na přednáškách jsem alespoň mohla věnovat dopisování mé bakalářské práce. Ta nesla název Nove trendy v metodách strukturní analýzy enzymů.


Samozřejmě že mé plány byly psát s předstihem, abych se potom nemusela stresovat. Ale znáte to. Největší část práce jsem nakonec napsala až v dubnu. Naštěstí nám ale díky uzavření škol posunuli termín odevzdávání prací až na začátek června, takže jsem nakonec vše v pořádku stihla. Výhodou také bylo to, že na našem oboru je bakalářská práce pouze teoretická - rešeršní. Uzavření škol nás tedy kromě omezení konzultací s našimi vedoucími moc neomezilo. Studenti jiných oborů, kteří měli v práci popisovat vlastní laboratorní experimenty to měli mnohem horší, protože spoustu pokusů nemohli dokončit.

Pak následovalo krátké zkouškové a učení na státnice, které jsme měli koncem června. Dva dny před státnicemi jsem měla ještě absolventský koncert ve hře na flétnu, takže to pro mě bylo dost hektické období. Bakalářské státnice na PřF Muni jsou písemné. Dostali jsme test ABCD, kde bylo možných více správných odpovědí. Okruh genetických otázek byl docela v pohodě, nic co bychom nečekali. Ale molekulára, to bylo peklo.  Otázky byly dost těžké, podrobné, ptali se na hodně konkrétní věci, ne na obecné principy. Když jsme dopsali, všichni jsme se tvářili dost zdeptaně. Opravdu jsme se báli, že jsme to možná vůbec neudělali. Večer jsme si aspoň postěžovali nad pivem v hospodě.

Takhle zmoženě jsme s kamarády z našeho iGEM týmu vypadali po státnicových testech. Fotka je z našeho iGEM blogu 

Obhajoba bakalářských prací se pak měla konat až za cca týden a výsledky z testů jsme se měli dozvědět až tam. Naštěstí se nad námi učitélé slitovali a poslali nám body a známky z testů už dříve. A nemohla jsem věřit svým očím - z gentiky A a z té hrozné molekuláry B! Tak to začíná dobře.

Samotná obhajoba byla super, měli jsme v 6 minutách shrnout naši práci (to je fakt málo času) a pak odpovídat na dotazy. Měla jsem z toho dobrý pocit, protože jsem naštěstí na všechny dotazy zvládla odpovědět.

Novopečená paní bakalářka. Tahle fotka vznikla po obhajobě a oznámení výsledků státnic.

A potom nám řekli výsledky. Za bakalářskou práci jsem dostala A a tak byla má celková známka za státníce Áčko! A díky dobrému průměru za celé studium jsem odstatnicovala s vyznamenáním a mám červený diplom! :) Z toho mám velkou radost. Nebyl to nějaký můj cíl, ale prostě jsem se vždycky snažila naučit se na zkoušky nejlépe co to jde. A vyšlo to! Jako bonus jsem za poslední rok dostala i prospěchové stipko a to taky není k zahození.

Ale s tím diplomem to nebylo jen tak. Někteří naši spolužíci měli státnice v září a tak musely být promoce až na podzim. To se ale opět zhoršila korona situace a promoce proto byly zrušené. Tak jsem si prostě byla vyzvednout diplom na studijním oddělení. Aspoň jsme to ale oslavili doma s rodinou.

A tady v říjnu s diplomem. Ano, mostek je klasické fotící místo v kampusu :D Kdo se tam nevyfotí, jako by na MU nestudoval.

No a teď pokračuju na magisterském studiu. Dlouho jsem váhala, jestli pokračovat v molekulární biologii a genetice a nebo udělat změnu. Nakonec jsem se ale rozhodla pro biotechnologie, protože se mi víc líbily předměty, které se tam učí a také praxe v biotechnologických firmách. Ale pro člověka jako já, který nesnáší rozhodování, to byl děs :D

Biotechnologie jsou na MU úplně nový obor, patřím mezi jeho první studenty. A do toho hned distanční vyuka. Naštěstí se už učitelé z jara poučili a všechny přednášky nám nahrávají nebo je máme online přes MS teams. Výhodou je, až v tomto semestru mám pouze přednášky a ne žádná praktická cvičení, takže o nic moc nepřicházím. Až na kontakt se spolužáky, které kromě dvou lidí z bakalářského oboru vlastně vůbec neznám. Tak snad to na jaře doženem.

Pokud jste dočetli až sem, tak moc děkuju :) Zajímaly by vás nějaké další věci? Např. o čem byla má bakalářská práce, nebo jaký je nový obor Biotechnologie?

A jak zvládáte vy distanční vyuku?

Mějte se krásně :)

Bc. Sabina :D

Žádné komentáře:

Okomentovat